top of page

Tizenkét Eurovízió alatt nem voltam ilyen ideges



Micsoda este/éjszaka volt ez. Azt hiszem mindenki aki fent maradt a végéig, találkozhatott egészen megható, megdöbbentő, durva vagy éppen kínos jelenetekkel. A 2019-es Eurovíziós dalfesztiválról írtam egy hete kábé ITT, és azt hiszem úgy kerek, ha megosztom az én élményeimet a tegnapi rendezvényről. Én bevallom tök nyugodt voltam, mert tudtam, hogy easy win lesz a holland győzelem, viszont voltak dolgok, amikre nem számítottam. Izrael rendezte meg az idei versenyt, ami már önmagában is érdekes, hiszen a legtöbb kritikával ők indultak neki ennek az útnak, és maga az élő show is tartogatott csemegét bőven. Kicsit nekem fura érzéseim vannak Izraellel kapcsolatban, mármint az, hogy egy liberális rendezvényt ők bonyolítsanak le amellett, hogy elég durva támadások zajlanak Palesztína ellen... necces, de nyilván ez is egy olyan dolog, ami megfoghatatlan, hiszen talán nem egy ilyen rendezvény az oka annak, ami zajlik arra, viszont pont annyira mégis, hogy ez a rongyrázás kontrasztot okozzon és ambivalens érzéseink legyenek. Nem igazán szeretem mikor ilyen mélyvízbe dobnak, mert nem tudok mindent a témáról annak ellenére, hogy direkt utánaolvastam a palesztín helyzetnek. Még így sem értek mindent, viszont azt hiszem éppen eleget ahhoz, hogy egyre antipatikusabb legyen az egész. Ezt később még kifejtem, viszont nézzük sorban.


Az idei év igazi csemege volt


Nem tudom milyen csillagállás van, de a 2019-es Eurovízió rendesen izgalmas volt. Sokkal több jó előadó volt, sokkal érdekesebb hangok és sokkal látványosabb technika. Szerintem kezdjük megcáfolni a régi sztereotípiákat, miszerint a balkán országok csak szarok lehetnek, az északiak csak wikingesek, és Németország csak hátul kulloghat. Oh várjunk csak... ez még mindig igaz:D


Meséltem, hogy nekem több kedvencem is van, és az, hogy a holland srác megnyerte a versenyt, számomra hatalmas boldogság volt. Sok magyar tweetet láttam azzal kapcsolatban, hogy mennyire felejthető volt és nem is emlékeznek mikor volt (tipik magyarok nyilván), de Duncan száma igenis gyönyörű és aki igazán volt szerelmes méghozzá úgy, hogy kurvára fáj, az pontosan átérzi az egész dalt. Nyilán nem a legegyedibb valami, de ahogy előadta a srác, és az a hang ahogyan eltolta, nekem a szavam elállt és rázott a hideg. Valami fantasztikus volt. Persze ha nem ő, akkor Mahmood nyerte volna nálam, aki hát valljuk be, such a babe. Én nem vagyok és sose voltam oda az olasz pasikért, de ahogy énekel azzal a hangszínnel azzal a nyelvvel, és ahogy tud nézni... előre is elnézést kérek a barátomtól, de nem küldeném el, ha becsöngetne a ***** út **-be. Valahol viszont éreztem, hogy idén sem nyer Olaszország, pedig brutál jókat küldenek már zsinórban öt éve. Akire még számítottam volna, az Svájc, de élőben nem ütött akkorát, mint felvételeken, így nekem ez a kettő volt a tippem.


Zsűri szavazás vs nézői szavazás, avagy politika vagy sem?


Sokan mondják ezt a politika dolgot és eddig azt hittem kollektívan mindenki így szavaz, de már évről évre mióta megváltozott a rendszer látom, hogy ez csak a zsűrire igaz. Vicc az egészben, hogy az elején nem volt semmilyen szakmai zsűri, és azért hozták létre, hogy a keresztbe szavazást meggátolják, és a vége az lett, hogy pont ezt erősítették fel. A szakmai zsűri ugyanis pure politika alapján voksolt, így lehetett az, hogy a régi F.Y.R. Macedonia, mely 2019-től kezdve Észak-Macedónia a zsűri szavazása alatt végig első volt. Egy tinglitangli semmilyen dallal, aminek lehet, hogy fontos mondanivalója van, de már most nem emlékszem egy szavára sem. Mégis hogyan lehet ez? A válasz egyszerű, szerintem ezt az új ,,kezdetet" akarták megünnepelni egy ilyen gesztussal, ami szerintem nem volt helyén való. Továbbá az este legkínosabb része az volt, amikor Görögország 12 pontot adott Ciprusnak, és a vége felé Ciprus is még fokozta a hangulatot, és mielőtt kimondta volna, a közönség bemondta, hogy 12 points goes to Greece, és abban a pillanatban ki is mondta a műsorvezető hölgy. A görög csajszi kínosan ült és hát integetett valamit, de egyértelmű volt, hogy emögött nem volt más, mint a szokásos seggnyalás. Általában ebből több szokott lenni, de most elég szépen eloszlottak a pontok így nem volt ennyire levágós. Már nem emlékszem mi kiknek adtunk pontokat, de a mi szakmai zsűrink bárki is legyen, egy forintot nem ér, úgyhogy arra sem veszem a fáradtságot, hogy ránézzek.


Tehát a szakmai zsűri kedveltjei: Észak-Macedónia, Svédország, Hollandia, Ausztrália, Olaszország, Azerbajdzsán, Csehország, Svájc, Oroszország.


Ezzel szemben a nézők hálistennek megmentették Európa seggét Észak-Macedóniától, mert bár a zsűri őt ítélte közel a legjobbnak, mi kb adtunk harminc pontot, ami brutál nagy bukó. Igazából az egyik legnagyobb, és miért? MERT VAN SZEMÜNK! Én nem értettem ezt a nagy hype-ot, végig mondogattam is, hogy ,, Én ezt egyszerűen nem értem bakker. Én ezt most nem értem." És tényleg, senki nem értette. De a másik nagy bukó Svédország volt, és akárki akármit mond, az a dal egy tipik Apácashow szám volt, vagy egy Disney sláger. Ha már meg akarjuk nyeretni Svédországgal, akkor ne egy ilyen tömeg számmal tegyük azt, hiába egy tündér az énekes, NE ÍGY. Szóval a zsűri imádta, a közönség még egyáltalán nem annyira, így szépen le is csúszott, így nyerte meg Duncan. Még egy érdekesség Norvégia, aki a zsűritől elég kevés pontot kapott, viszont a szavazók a legtöbb sms-t rájuk adták le. Ezt valahol értem, de ugyanakkor mégsem, azonban itt lehet látni mekkora a szakadék. Egyszerűen összeférhetetlen a nézők akarata a szakmai zsűrivel. A holland srácot mind a két tábor ugyan annyira szerette volna, és így volt lehetséges a nyerése is. Még egy érdekesség, hogy UK és Németország minden évben verseng az utolsó helyért, és az, hogy a zsűri míg adott pár pontot, addig a nézők NULLA pontot, az nagyon para. Mert ilyen még SOHA nem volt. Mindig kapott mindenki valamennyit, de Németország lúzersége új szintre lépett, idén kimaxolták a bukást rendesen. Sajnálom valahol mert megalázó volt, de az a szám és azok a hangok iszonyat irritálóak voltak.


Tehát a nézők kedvencei: Hollandia, Olaszország, Oroszország, Svájc, Norvégia, Svédország, stb.



Balhék/botrányok az idei versenyen


Tudtam, hogy Izrael balhé mentes sosem lesz, de azt nem hittem volna, hogy ez tényleg megtörténik, ami. Nos kezdjük ott, hogy az Izreal-Palesztína konfliktus nagyon körüllengte a versenyt, és mi sem mutatta jobban, mint a verseny helyszínén megjelenő protestánsok csoportja. Egy csapat civil bekötött szemmel térdelve tiltakozott, ezzel kifejezve a nemtetszésüket a dalverseny megszervezése iránt, illetve az volt a legfőbb üzenetük, hogy a világ, de legalább Európa vegye észre azt, hogy míg zajlik az esemény, emberek halnak meg naponta és támadások kereszttüzében tengetik napjaikat palesztínok. Bojkottot szerveztek a verseny ellen, és felhívást tettek közzé, hogy a fellépők és nézők lehetetlenítsék el az egész szervezést, egyszerűen ne jelenjenek meg. Érzésem szerint nem sokan foglalkoztak ezzel a résztvevők közül, viszont az izlandi Hitari együttes/csapat eleve harcol mindenféle elnyomás, kapitalizmus, homofóbia ellen, így számítani lehetett valamire. Interjúkban már próbálták feszegetni a témát, de a rendező ország műsorvezetői hamar elcsendesítették őket (nem tudom ismerős-e valakinek itthonról a szólásszabadság korlátozása a köztévénél). Azt tudták szerintem, hogy versenyben nem tehetnek semmit, hiszen a szabály tiltja, de kiskaput találtak azért.


Mikor a nézők pontját jelentették be, akkor a kamera vette a Hitarit és szépen legördítettek pár palesztín zászlót, ami után hatalmas fütty koncert kerekedett. Én mikor láttam azonnal mondtam a barátomnak, hogy ezt ugye ő is észre vette, és tudtam, hogy ebből nagy balhé lesz. később kiderült, hogy az ottani bizti őrök elszedték a zászlókat, követelték, hogy adják oda, és ez még csak az eleje egy esetleges botránynak. A nézők annyira együtt voltak a bandával és bevallom szerintem is hatalmas taps jár nekik. Madonna volt a sztárfellépője az estnek, és mikor a táncosok levonultak, akkor egy Izrael és Palesztína zászlós páros egymásba karolva menetelt utoljára, így ez a két momentum volt az, amikor ez a konfliktus be volt víve a showba. Ilyen sosem volt még, és szerintem ez után jobban figyelnek majd erre. Madonna hangja kegyetlen hamis volt, de ezt nem is ragozom, nézzétek meg.


Összegezzünk, mit is láttunk


Szerintem az idei verseny nagyon profin volt megszervezve, látszott, hogy Izrael nagyon patent minőségban gyárt műsorokat, hiszen értenek a tévézéshez. Maga a produkciók utáni töltelék műsor unalmas és elkummantott volt, emlékszem mikor a svédek rendezték, akkor ötletes programok voltak és nagyon vicces bejátszások, de az idei valahogy vérszegény volt. Nekem így mint show nem volt a kedvencem, de mint említettem nektek, idén nagyon sok nagyon király számot láthattunk. Izrael még mindig ambivalens számomra, azt hiszem egy ideig nem lesz szervező ország, tekintve a visszhangot.


A háborús nóták idén kimaradtak, merem remélni, hogy véletlen és nem felsőbb nyomás árán, viszont erőszak elleni és bátor kiállásra buzdító zene volt bőven. Elvileg a verseny politika mentes, de nyilván ez kivitelezhetetlen és bár idén nem volt Orosz-Ukrán dráma, Izrael és Palesztína megkapta a reflektorfényt, bárcsak egyikük se fürdene benne. Jövőre Hollandia rendez, szóval szerintem ott ismét lesz valaki, aki nagyon meg akarja mondani majd a tutit a háború elleni harcra buzdítva, illetve talán még ennél is több pop sláger lesz, viszont bízom benne, hogy egy szórakoztató és és izgalmas verseny veszi majd kezdetét. Madonna nélkül.


Két fontos dolog jutott eszembe. Ugye olvasgattam háttér infókat, és én eddig nem foglalkoztam az Izrael-Palesztína konfliktussal, de a műsor kapcsán elkezdett érdekelni, így a Hitari elérte a célját nálam, ami szerintem valahol jó dolog, ezért jó az is, hogy ilyen arcok is helyt kapnak a versenyen. Felnyitják az emberek szemét, hogy milyen mocskos világban élünk, mert abban élünk. Duncan biszexuális férfi, aki sosem tagadta nemi hovatartozását, és éppen egy férfibe szerelmes, ami szerintem oké. Conchita és Bilal Hassani drag illetve queer, amivel szintén semmi bajom. A liberalizmus sokak szerint egy vírus, ami kimossa az emberek agyát és már nem tudja mi a normális és mi nem.



Nem akarok egy olyan világban, egy olyan országban élni, amiben megmondja egy korrupt politikus, hogy a melegeknek nincs joguk örökbefogadni és egyenesen önzőség az, mert a magyar heteró pároktól veszik el a lehetőséget. Tudok olyan magyar heteró párt, akik tönkre teszik a gyerekük életét és állandóan erőszakkal lépnek fel ellene, megalázzák és gyűlölik, míg egy meleg pár a lehető legtöbb szeretettel és odaadással nevelne egy közös gyereket. Isten nem hiszem, hogy büszke lenne erre a hozzáállásra, mert szeretetre tanít és nevel. A karma azt hiszem nézőpont kérdése, de ha lecsap, akkor mindenki kezdjen félni, mert nem lesz kíméletes. Love is love, én egy férfit szeretek, de ha a fiam/lányom ,,buzi" ,,leszbi" lesz, akkor is imádni fogom, mert míg szeret és másokon segít, addig számomra értékes ember. Az Eurovízió is néhol too much, de elfogad mindenkit olyannak, amilyen, és mindegy milyen vagy TE, tárt karokkal fogad. Anya kolleganője mondta, hogy a média kimosta az agyam, de büszkén vállalom:D Lehet savazni, fullra leszarom.


Jővőre találkozunk, szeressétek egymást és álljatok ki egymásért!


képek forrása: google.com


bottom of page