top of page

Étrend változtatás: Miért?


Már azóta tervezem ezt a sorozatot, mióta a blog gondolata megfogalmazódott bennem. Nagyon sok ismerősöm van, aki egyik pillanatról a másikra életmódot változtatott, és azóta is szuper eredményeket érnek el e téren. Mindig csodáltam a kitartást és az akaratot, amik emögött vannak, és nekem is nagy álmom volt, hogy végigvigyem és megcsináljam. Azt hiszem itt szúrhattam el. Amikor úgy fogtam fel az életmódom megváltoztatását, hogy ez egy diéta/fogyókúra, amit végig kell vinnem, mert így leszek karcsúbb, akkor minden borult, és yoyo effektusba kezdtem. Nem az volt bennem, hogy esetleg ezzel egészséges és kiegyensúlyozottabb leszek, hanem, hogy látványos változást akarok elérni minél gyorsabban. Sajnos ez ahhozz vezetett, hogy két éve észrevehetően fogytam, aztán szinte a dupláját szedtem vissza. Idén azonban nagyon komolyan elgondolkodtam ezen az egészen, és már nem vékonyabb, hanem egészségesebb akartam lenni. (Jelenleg nagyon fáj a fogam, így inkább csak minél pépesebbet szeretnék enni.)

Ott kezdődött a dolog, hogy észrevettem, hogy szörnyen fáradt vagyok. Több, mint nyolc órákat aludtam, és mégis olyan volt, mintha semennyit nem tettem volna, kimerült voltam, egy igazi mosott szar, már bocsánat. Nem stimmelt itt valami, és rögtön tudtam, hogy az étkezésem szörnyen egyoldalú. A megoldás nem az volt, hogy eszem egy almát és egy kétszersültet és ennyi, ugyanis én nem fogyni akartam elsősorban, hanem változatosan enni és pótolni minden olyan dolgot, amit eddig nem sikerült. Az már csak jó, hogy többen is megjegyezték, hogy fogytam, hiszen azért is szerettem volna ezt csinálni. Nem szeretnék sem tippeket, sem trükköket adni, mert nekem sem válnak be a tipikus fogyós ötletek, éppen ezért csak megosztom, hogyan sikerült a végtelen csokimennyiséget egy zöldségkánaánra cserélni.

A konyhában kezdtem

Semmi ördöngősség nincs ebben az egészben, viszont aki lusta magának főzni, az nem hiszem, hogy egyhamar tud váltani. Én elfőzicskéztem eddig is, de nem volt a kedvencem. Sosem volt fantáziám hozzá, szerintem még most sincs, főleg úgy nem, hogy a zöldségeket alapjárat nem ismerem. Viszont tudtam, hogy amit én főzök, abban az van, amit én szeretnék, nincs adalékanyag, nincs felesleges cukor, nincs ízfokozó. Nyilván a bio zöldségeket kellene választanom, de egy az, hogy szörnyen drágák, kettő pedig, hogy még így is egészségesebbnek tartom ezeket, mintha chipshez nyúlnék, úgyhogy a fanyalgókat puszilom. Az internet egy csoda hely, minden recept pár másodperc alatt a szemem elé tárul, ezt kihasználva pedig rengeteg zöldséges ételt tudtam elkészíteni. Már-már magam kísérletezem ki őket, hiszen sok zöldséget megszerettem, és éppen ezért hogy ne unjam meg, különféle módszerekkel készítem el. Nem minden nap főzök ezt hozzáteszem, igyekszem úgy, hogy legyen aznapra, és másnapra a munkába. Sokkal egyszerűbb egy emberre, mert akkor tudom a mennyiséget, és egyenesen arányosan tudom növelni több főre is. Igyekszem kevés sót használni, bár eddig sem voltam nagyon sós étel kedvelő, helyette több oregánót és majorannát teszek bele. A főzés nem csak a rumliból áll, hanem ízletes és egyszerű ételekből, amiket szeret az ember, és szívesen fogyaszt.

Kiskori zöldségutálat

Szerintem sokunk ismeri azt, amikor kiskorában nem szeretett egy zöldséget, és ezért még mindig nem eszi meg. Na velem hatványozottan ez volt, én sosem voltam zöldségpárti, szerintem nem is ettem nagyon. A gyümölcsöket sem először választottam, hanem csak egy nagy tábla csoki után. Azonban most ha éhes vagyok, akkor kísérletezem. Például a tökről mindig a tökfőzelék jutott eszembe, amit mindennél jobban utáltam, ám grillezve, felkockázva mennyei. A cukkiniről hallottam, de sosem ettem még. Hatalmas meglepetés volt, hogy ez a zöldség ennyire finom. Azóta a töltött cukkini a favoritom, és darálthússal elkészítve könnyű ebéd tud lenni. A padlizsánt eddig csak vinetaként ettem, de grillezve kóstoltátok már? Leírhatatlan! A répát mindig kikerültem a borsólevesből, húslevesként megettem nagyjából. Aztán elgondolkodtam, hogyha ott szeretem, akkor mi lenne, ha párolnám és kvázi nasiként enném? Működött, mert azóta is szívesen eszem. Hosszan sorolhatnám még azon zöldségek listáját, amit még megszerettem, de azt hiszem ha én meg tudtam kedvelni őket, akkor bárkinek menne. Nem az a lényeg, hogy orrba szájba salátát együnk, és szinte megutálva az egészet, rámenjünk a zsíroskenyérre, hanem ha valami éppen nem ízlett ezek közül, akkor találjuk meg azt a módot, ahogy viszont igen. Plusz tipp, minden zöldség grillezve sokkal finomabb. Kap egy füstös ízt, ami elveszi azt a kényszerérzetet, hogy mi bizony nem húst eszünk.

A cukor, és a kenyér elhagyása

Már azért sem használok rendes cukrot, mert nincs szükségem rá. Régen nagyon édességmániás voltam, természetesen ezt a fogaim is elszenvedték, hiszen azóta is fogorvoshoz kell járnom. Rájöttem arra, hogy a csokikat és más nassolnivalókat csak azért ettem, mert finom volt, és tetszett az ízlelőbimbóimnak. Viszont haszna nem volt, hiszen nem adott semmit az egészséges működésemhez. A gyümölcsökben is rengeteg cukor van, de nem olyan ártalmas, mint egy gumicukorcsomagban. Persze nem azt mondom, hogy a csoki tilos, de ha már van egy kis smoothie vagy turmix alternatíva, akkor inkább azt választanám. Egy-két hétig rossz volt, hogy nem ehettem ezeket, azonban a szervezetem hozzászokott, és már nem is tudnék csokit enni akkora mennyiségben. Ha viszont egy banánturmixra gondolok, akkor összefut a nyál a számban. A lényeg nem abból van, hogy akkor most no cukor, és csak a gyümölcs, hanem abban, hogy inkább több legyen az utóbbi, hiszen több is benne a vitamin és a rost. Nem egy olyan dolog ez, hogy le kell mondani a luxusautódról, és le kell vágni a fél karod, csak megcserélni a mennyiségeket. A fehérliszttel ugyan ez van, bár én szerencsés vagyok, mert nem vagyok nagy tésztás, kenyeret sem eszem annyit. Nagyon fontosak a különféle teljeskiörlésű cuccok, éppen ezért jobb, ha az egészségesebb alternatívát választja az ember. Tésztából is van már olyan, mi picit diétásabb.

Semmi stressz

Az étkezés, és a sok víz ivása mellett nagyon fontos a lelkibéke. Először is az, hogy elfogadjuk magunkat. Lehet, hogy ha belenéztema tükörbe nem tetszett a látvány, azonban mindig elmondtam, hogy már úton vagyok, idő kérdése, és elérkezem a célomhoz. Sosem mérem magam, főleg azért nem, mert nem kilókban szeretném magam kategorizálni, hanem megcéloztam egy M-es ruhaméretet, és remélhetőleg ha már sikerül elérnem, akkor a kívánt öltözködési stílusomat is ki tudom alakítani. Mindenestre tudom azt, hogy eddig nagyon el voltam veszve, és átkozom magam, amiért nem előbb kezdtem el, de úgy érzem az egészségemet kezdem helyre pofozni (igen, már a fogorvoshoz is van időpontom), és a lelkemnek is jót tesz, ha kicsit odafigyelek. Nagyon sokat dolgoztam a nyáron, de ez olyan volt, hogy nem az volt bennem, hogy jaj amíg a többiek strandolnak, én a huszadik ruhát kapom össze, hanem hogy ez az,a mit szeretek, mindig ezt akartam csinálni, tervezni és alkotni. Kicsit túlzásba is vittem, de meglett az eredménye. Rutinos lettem, megfontolt és gyakorlott. Szerencsére a szerelem téren nagyon jól állok, éppen ezért kiegyensúlyozott vagyok és vidám. Magamat is kezdem szépnek látni, hiszen nem kapok csúnya beszólásokat, nincs olyan ember, aki bosszantana. Ehhez hozzájárult az is, hogy megszakítottam mindenkivel a kapcsolatot, aki csak ártott nekem, akkor is, ha netán a családom egyes tagjairól is van szó, de cserébe egy olyan életet élhetek, amiben nincs gyűlölet, nincs harag, csak a célok és a motiváció.

Motiváció

Végül arról, hogy mi motivál a nehéz napokon is. Nos az, hogy van egy nagyon komoly kapcsolatom, ami később remélem eskövőhöz vezet. A szalagavatómat már elszúrtam azzal, hogy a nem kívánt méretekkel rendelkeztem, azonban életem egyik legszebb napján biztos, hogy gyönyörű, és karcsú szeretnék lenni. Tudom, hogy ez így furcsa, de annyira szeretem a barátomat, hogy szeretnék a lehető legjobb formámban lenni. Persze neki így is tetszem, mindig tetszettem neki, sosem várja el, hogy vékonyabb legyek, azonban mindig ha beszámolok az elért eredményeimről, teljes vállszélességgel támogat és boldog a sikereim miatt. Ez hatalmas erőt ad, hiszen minden egyes nap ő segít ezen az úton. Nem csak ő a motivációm, mert tényleg az egészség az, ami számomra aranyat ér, és érzem is, hogy a hajam minősége sokkal jobb lett, sokkal energikusabb vagyok, sokkal könnyebben mozgom. Minden olyan könnyű lett, és nem tudom miért vártam eddig. Hihetetlen jól érzem magam.

Szóval ezek voltak az én életmódváltásom kulisszatitkai, természetesen mozogni is kellene, és már ezen is ügyködöm, azonban sosem voltam egy sport iron lady, úgyhogy ez még picit work in progress. Azonban remélem volt, akinek adtam egy kis löketet, hiszen ez tényleg nem egy kényszer dolog, ez mind saját magunkért van. Az egészséges ételek nem ízetlenek és unalmasak, csak talán mi vagyunk picit tájékozatlanok, de ezen segíthet az internet, és pár recept, amit én is szolgáltatok később.

Szépséges estét!


bottom of page