top of page

Hádázz like a pro 1. rész : 5 tipp a sikeres vásárláshoz



Mi sem jobb annál, mint amikor egy minőségében teljesen jó, szabásában és színében, vastagságában és még sorolhatnám micsodájában tökéletesen AZONOS két terméket olcsóbban vihetsz haza? Azóta vagyok picit tudatosabb vásárló, amióta illusztrálok, és a keresetem jelentős részét rá kell áldoznom az eszközeimre, ezért még akkor is sajnálom ruhákra költeni a pénzemet, ha amúgy megtehetném az adott hónapban. Két dolog miatt nem bánom ezt. Az egyik az, hogy így jut mindenre és nem kell kuporgatnom azért, hogy egy darab valamit összeszedjek a Zaraból, a másik pedig az, hogy időt és energiát spórolok meg azzal, ha inkább leárazásokkor vagy tényleg second hand üzletekbe megyek.


Sosem voltam nagy divatkövető annak ellenére sem, hogy a szakmám eléggé megkövetelné, és a művészetemben természetesen állandóan lesem az új dolgokat. Ennek ellenére öltözködésileg én mindig a kényelemre szavaztam, mintsem arra, hogy ,,trendi" legyek. Sokkal jobb, ha valaki egy olyan stílust alakít ki magának, ami jól áll neki, a különböző ruhákra rá lehet mondani, hogy ez ,,Fannys", vagy egy színről azonnal az illető jut mindenki eszébe. Az én esetemben ilyen a türkízkék és a púder rózsaszín. Mindenki szerint az olyan Fannys.


Imádok hádázni, és ezt azért is vállalom büszkén, mert semmi különbséget nem látok a ,,turis" és a rendes fast fashion üzletes ruhák között. Értek az anyagokhoz és a varráshoz, ugyan olyan putri poliészter anyaggal dolgozik mindenki, csak valahol egy felső 6000 Ft, valahol pedig 1500 Ft. Szóval iszonyat sok esetben a márkának a nevét fizetjük meg, mert minőségben és anyagában nincs sok különbség. Amióta pedig hádázom, azt is megfigyeltem, hogy több márka használ ugyan olyan anyagot, tehát az az illúzió is elúszott, hogy különleges kincsekre bukkanok, ha mondjuk Zaraban vagy C&A-ban vásárolok. A Háda mondjuk kifejezetten nem az a tipikus turkáló a szó igazi értelmében, mert igen, mindenből rosszabb esetben egy van egy méretben, de irtó jó márkás dolgokat lehet kifogni.


Na bocseszka a száraz bevezetőért, imádok villogni azzal, hogy nem hiába ültem éveket a suliban, és van kb öt éves szabás-varrás tapasztalatom. Sokszor irtó jól jön, mert ha ránézek a ruhák címkéjére, akkor tudom hol keressem a mosási-kezelési részt, mit jelentenek, milyen az anyag tulajdonsága amiből az a darab készült és sorolhatnám. Ezért szeretnék öt azaz ÖT! tippet adni, hogy beszabadulva a Hádába ne sírd el magad, ne akadj ki a sok ruhától, és sikeresen térj haza.


1.) Otthon pásztázd végig a szekrényed és csak utána indulj útnak


Ha nem akarsz feleslegesen olyan holmikra költeni, amiket impulzus vásárlással szereztél be, és tudod, hogy úgysem veszed fel, akkor először tarts leltárat. Mondok egy példát, nekem sosem volt csíkos felsőm, mert baromi előnytelen sokak számára, viszont annyi jó rövidebb kabátom van, ami picit elnyomja a mintát, hogy sürgősen pótolni akartam. Lilla barátnőmön volt egy piros csíkos felső még nyáron, és azonnal beleszerettem. Szóval legutóbbi vásárlásom során sikerült egy piros, egy kék, és egy piros-kék hosszabb újjút szereznem. Ezek New Look és Marks&Spencer darabok.


Farmer kabátom sem volt soha, mindig kerestem az igazit, és miután súlyos összegért szerzetem egyet a C&A-ban, akkor láttam, hogy a Hádában is isteni darabok vannak. Sajnos nyáron akkor még nem volt őszi árukészlet, tehát elhamarkodottan mentem máshova, de ennek ellenére a Hádában találtam egy szaggatott New Look kabátot. Így most van belőle kettő. Találtam és haza is hoztam egy Primark púderrózsaszín kardigánt, ami túlméretezett tehát kabátnak is okés.


Szóval a tippem az, hogy gondold végig mid nincs, de akarod, hogy legyen, és csak azokat szuggeráld. Mert tapasztalatból mondom, hogy ha mindent akarsz egyszerre, akkor semmire nem fogsz jutni, így érdemesebb max két olyan ruhadarabot kitalálnod, amihez hasonlót be akarsz szerezni. Mindenképp válj meg azoktól a ruháktól, amiket már nem hordasz, és add olyan embereknek, akik örülni fognak neki. Így még helyed is lesz.



2.) A türelem rózsát terem


Sokan azért utálják a Hádát vagy más second hand üzleteket, mert iszonyat sok ruha lóg a sztenderden és lehetetlen kiigazodni rajtuk. Ezen a ponton tör meg egy csomó ember, mikor benéz a boltba és látja azt a halmot, amit neki mind át kéne válogatnia. A második tippemhez három al-tippet adok, amikket nem kapsz agyérgörcsöt.


1. - Otthon már aznap reggel tudatosítsd magadban, hogy ha belépsz a boltba, akkor nyugisan, chillesen pörgesd végig, mert nem hajt a tatár, nem kell sietned, csak azért vagy ott, hogy sikeres legyél. Éppen ezért hagyj elegendő időt a nézelődésre, ne szervezz magadnak utána semmi mást. 2. - Sokan vannak, sokan nagyon parasztok, de valahogy kerülj zen állapotba és csak arra koncentrálj, hogy sikeresen juss ki. Ne idegesítsd fel magad, mások bunkósága nem a te problémád. 3. - Míg pörgeted a vállfákat, kerülj meditatív állapotba, ahol olyan szinten vagy, hogy bármikor kiszűrd azt, ami tetszik, de közben pedig nyugisan haladj. Fogd fel egy olyan ,,Én" időnek, ami tényleg rólad szól, éppen ezért picit érezd át a lelkesedést, hogy rohadt jó cuccaid lesznek nap végére.




3.) Mindig próbálj és figyelj arra, hogy mi áll jól neked


Nem vagyok annak a híve, hogy csak azért, mert méretben különbözőek vagyunk mind, vagy esetleg az arcunk/hajunk/szemünk színe alapján évszaktípusokhoz kell mérnünk a ruhák színeit... de igazából híve vagyok, csak nem radikálisan. Vannak árnyalatok és minták, amik jól állnak és van ami nem, ezt el kell fogadnunk. Azért olyan szuper néhány üzlet, mert színek szerint van válogatva MINDEN, így ha tudod, hogy mondjuk a zöld nem a te színed, akkor nem kell azt is átnyálazni.


Mindenképp javaslom, hogy annak ellenére, hogy régen nem szeretted mondjuk a pirosat, de tudod, hogy jól állna, próbáld fel azt is. Sose tudhatod mikor lesz olyan kedved, hogy ezeket a szokatlan darabokat felvedd. Én nem voltam Team Yellow soha, ennek ellenére nyáron nagyon szívesen hordtam a mustárosabb árnyalatát, és teljesen beleszerettem.


Ha már megvannak a kiszemelt darabok, próbáld fel akkor is, ha szemre okés. Nem egyszer jártam már meg, hogy láttam, hogy méretben passzolni fog, viszont a szabása miatt a karján kicsi volt, vagy mondjuk hosszra rövidnek találtam. Még ha hosszú valami, akkor le lehet vágni belőle, esetleg ha nagy, akkor bevenni, de kiengedni iszonyat ritkán engedi magát az anyag. Szóval ezzel ne spóroljunk, ha kell háromszor is álljuk végig a sort.


Ha egy ruha lyukas vagy szakadt, akkor mérd fel a kárt és ha meg lehet varrni, akkor hozd el. Ezek ne álljanak az utadba. Ennek ellenére én elég kevés darabon látom, hogy baja lenne, vagy hiányozna gomb, viszont minden előfordulhat alapon, ez is megeshet.


4.) Legyen mindig egy lélektani határod


Bizonyos second hand üzletek eléggé el tudnak szállni az áraikkal, de sajnos ez azért is van, mert üzlet és üzlet között is van különbség. Nem tudom van-e valami szabály és ha valaki Hádában dolgozik, akkor írja meg, de szerintem nem mindegyik boltban vannak ugyan olyan jó cuccok. Hozzánk az erzsébeti Háda van közel, de utálok oda menni, mert minden annyira mamás. Az ultimate best Hádám a Kökiben található, ahol színek szerint van rendezve, és iszonyat jól átlátható.


Ennek ellenére ez sokkal drágább is, és egy pulcsira ugyan olyan jó szívvel teszik fel az 5000 Ft-os bilétát. Bocss nemis, 4990 Ft-os. Szóval a lényeg, hogy állíts fel egy határt, amíg még egy darab megér egy bizonyos összeget. Szó se róla, a Hádában még mindig sokkal olcsóbban jövök ki, mert a H&M-ben egy ugyan olyan felső 6000 Ft-nál kezdődik, ami szépen szólva is nevetséges.


Nálam a 4000 Ft a határ, amit ha átlép egy pulcsi vagy kabát, akkor nagyon olyannak kell lennie. Általában a nagyobb ,,márkák" drágábbak, tehát a Topshop, Primark, Forever21, Zara és Marks&Spenser cuccokat szépen fel tudják árazni, de azt gondolom nagyon néha bele tud férni. Értelem szerűen ami kisebb butikokból származik, azok sokkal olcsóbbak, viszont minőségileg nem mindig a legjobbak. Pulcsi/kabát 4000-ig, felső 2000-ig, ing 3000-ig. Nálam ez a szabály.


5.) Csak azt vedd meg, amit biztosan tudsz mivel hordani


Vissza szeretnék térni a felesleges ruhavásárláshoz. Milliószor volt velem olyan, hogy megtetszett egy felsőnek az anyaga, de méretben nem volt megfelelő számomra. Evidens módon azt gondoltam, hogy majd jó lesz valamire az az anyag, utána azonban nem használtam semmire. Ezek olyan felesleges összegek, amiket ha félretennék, akkor kijönne két másik darab is belőle. Hiába jó az anyag, hiába csinos az a valami, ha nem jó, akkor hagyd ott. Ne halmozz fel ruhákat, mert abból soha nem lesz semmi, és ezt én mondom, aki két másodperc alatt át tud alakítani valamit, mert vágja mit hogy kell megvarrni. Na még én is azt mondom, hogy ne vidd haza, mert csomó ismerősöm csinálja, hogy hoz nekem olyan cuccokat, amik sehol nem jók rá, és kezdeni sem lehet velük semmit. NE VIDD HAZA:DDD


Kerüld továbbá azokat a darabokat is, amik jók, méretben és fazonban is passzolnak, valakinek tök jól is állna, de neked nem. Ha látod, hogy nem okés mert túl csíkos neked, nem érzed jól magad benne, de ennek ellenére mégis szemezel vele, mert instagramon másnak jól állt... nos akkor se vidd haza. Rengetegszer beleestem abba, hogy instán valakin megtetszett egy ruha, és valahogy nem passzolt hozzám. Nem vagyunk ugyan olyan stílusúak.


Remélem tudtam segíteni annak érdekében, hogy sokkal sikeresebben Hádázz, és csak olyan ruhákra költs, amik tényleg illenek hozzád. Jól láttad, ez egy sorozat első része, szóval ha érdekelne még több bejegyzés ebből a témából, akkor gyere vissza máskor is!



bottom of page