top of page

Hygge, Lagom, Sisu, who knows best?



Az én emlékezetemben Európa részéül szolgáló Dánia, Svédország, Finnország és Norvégia mindig egy csendes, de boldog és kiegyensúlyozott résznek számított, mindenki békénhagyta őket. Az oktatás szárnyal, a fiataloknak van jövőképük, a munkaidő nincs kitolva úgy, mintha magától értetődő lenne az örökös túlóra, és ezekből kifolyólag az egészségügy is elég szépen talpon van. Mit tudhatnak ők, amit a többi európai ország nem? Vajon mi a titok?


Meik Wiking Hygge c. könyvéről már ITT írtam, és ő elindított egy ,, új hullámot" amibe a svédek és a finnek is bekapcsolódtak, és Istenre mondom láttam már norvég változatot is, de nem találtam meg utólag. Ezeknek a könyveknek egy a témája: bemutatják miért olyan happy mindenki északon, miért olyan kiegyensúlyozott a népesség, miért ők Euópa legkirályabb bagázsa. Ezek az olvasmányok egy olyan kényelem és otthonosság kedvelő egyén számára, mint én, igazi kincsesbánya. Bejegyzésmben bemutatom a három könyv sajátosságát, hogy mindenki el tudja dönteni, hogy az Európa-foglalóban kivel akar szimpatizálni!



Meik Wiking - Hygge - A dán életérzés, amely boldoggá tesz


A Hygge egy dán kifejezés arra, amit valójában nem tudunk pontosan körbeírni, de köze van a kényelemhez, a közösséghez, az otthonossághoz, a lustálkodáshoz, a szabadsághoz. Minden ami gyerta és pokróc az hygge, és minden ami természetjárás vagy éppen kis kávézóban lágy dalokra ringatózás, nos az is hygge. Tehát a mindenhol fel-feltűnő szó lényegében azt a kis ,,cozy" érzést jelenti, amit akkor észlelsz, mikor nyugodt és csendes környezetben vagy a szeretteiddel.


Miért jó ez a könyv?


Nem árulok el nagy titkot azzal, hogy nekem Wiking (kajakra ez a neve?) könyve jött be a leginkább, hiszen ez az írás bár szól a dánokról kollektívan, mégis azt a kis meghitt hangulatot hivatott bemutatni nekem, amiről annyira híresek ők. Erről is. Elképesztően szép és igényes kiadvány a Kossuth kiadótól, rengeteg képpel és ábrával, ami sokkal szemléltetőbb és figyelemfelkeltőbb. Azért imádtam annyira az olvasását, mert meghozta a kedvem egy kis kuckózáshoz, pedig rendszerint a Balaton partján olvastam tavaly nyáron. Imádom a gondolatát is, mert olyan szép emlék azóta is.


Miért nem jó ez a könyv?


Érdekes, mert én nem tudnék ilyet mondani, viszont Neverhood (később megemlítem még) bloggerina társam nem igazán jött ki ezzel az olvasmánnyal. Azért tudom ezt megérteni, mert ő nem kifejezetten az a chilles, bekuckózós, csendes típus, ezért talán neki túl lassú, vagy túl hygge volt. Én ennek ellenére egyedül azt tudom negatívnak mondani, hogy hosszabb volt, mint kellett volna, sokszor volt túlhúzva a hygge-zés.


Linnea Dunne - Lagom - A svéd életstílus, amely kiegyensúlyozottá tesz


A Hygge-n felbuzdulva szereztem meg a Lagom-ot is, várva még több érdekességet az északiakról. Az elődhöz képest a téma nem egy meghitt érzéshalmazról szól, hanem inkább Svédország pozitívumairól, de inkább arról, hogy milyen forradalmi stílust alkottak. Gondolok itt az én végtelenül imádott Ikeámról, vagy a minimál és fast-fashion H&M-ről. Tehát Svédország élen jár abban, hogyan lehet valami kényelmes, hasznos, de nagyon letisztult. A könyv pontosan ezt hozza vissza.


Miért jó ez a könyv?


Nekem nagyon kevés jó érzést okozott Dunne könyve, de erről később írok. Hiszen nekem például nem, de húgoméknak meg pont ez tetszett a Hygge-vel szemben, és ezért jó, hogy nem vagyunk egyformák. Ha téged is érdekel a minimál lakberendezés, vagy a környezettudatos életmód, esetleg a letisztult öltözködés, akkor a Lagom a te területed.


Miért nem jó ez a könyv?


Szerintem azért nem jó ez a könyv, mert ha van egy kis időd és körbenézel a Wikipedián, akkor ugyan ezt találod. Számomra olyan volt, mintha egy rakat jellemzőt, statisztikát és sajátosságot összeollózott volna az író, és belesűrítette volna egy kiadásba, hogy ha már van egy Hygge, akkor nehogy már ne legyen egy Lagom. És ez baj, mert a svédek még mindig a legnépszerűbbek az északi országok közül, és ennél sokkal jobb ismertetőt is lehetett volna írni. Van még más Hygge és Lagom könyv is, érdemes lehet azokat is szemügyre venni. Ami még nekem nagyon nagy minusz, hogy a Hygge méretét jóval alulmúlja, mert bár ez is remek és szép kiadás, szebb lenne egységesen egy méretben. Viszont azt tudom, hogy az eredeti kiadók különböznek, ezért lehet a különbség, így nyilván a Kossuthnak is alkalmazkodnia kellett.



Joanna Nylund - Sisu - Pozitív életszemlélet finn módra


Ha már van dán, svéd életszemlélet, akkor nyilván kell, hogy legyen egy finn is. Először mikor a kezembe kaptam a csomaggal, akkor megijedtem, mert méretében Lagom volt, és reméltem, hogy tartalomban nem. Nehezen estem neki, de mégis belevágtam. Már említettem Neverhood-ot, akinek például a Sisu jobban tetszett, ő ITT írt róla!


Míg a Hygge egy életérzés, a Lagom egy stílus, addig a Sisu egy tulajdonság. A sisu annyit tesz, mint kurázsi, bátorság, karakánság, berészség, teherbírás. Az író a hideg idővel hozta ezt párhuzamban, és nagyon nevettem mikor írta, hogy -30 °C-ban a gyerekek vígan játszanak kint, mi pedig -7°C-ban meg akarunk halni. És valójában sokat gondolkodtam miért jó mégis ez a könyv, talán emiatt a kis fricskázás miatt, a szarkazmus miatt.


Miért jó ez a könyv?


Mert sokkal tartalmasabb a Lagomnál, de még mindig kevés. Egy remek bemutatás volt a finnekről, rengeteg infót megtudtam és úgy érzem ezekben a szótlan és bátor emberekben aztán tényleg van sisu. Szép és igényes kiadás ugyancsak, és hangulatós fotók mutatták be a finn életet, amihez még én is kedvet kaptam, pedig most éppen nehezen jövök ki a hideggel. Az utolsó oldal feledteti azt a pár negatívat, amit érzek iránta, hiszen az írónő leírja mi is számára a sisu, és ez az oldal ad értelmet ennek az egész kiadványnak.


Miért nem jó ez a könyv?


Szerintem a hype hullámain lovagolva meg kellett írni egy sisut, így az eredeti kiadó gondolom szemezgetett azokból az emberekből, akik erre képesek lehettek. Joanna amúgy szépen ír és izgalmas volt, de kevésnek érzem ahhoz, hogy megint elővegyem. Elfogult lehetek a Hygge iránt, de ha a Sisu is lenne ilyen szenzációs, akkor kérdés sem lenne, hogy kiemelt helyen tartanám. Nekem nem volt különleges, hiszen akkor ennyi erővel mindenki rendelkezik a sisuval, aki bátor és szívós? Ezek szerint igen, de akkor a finnek miért mások mégis?


Alig várom, hogy kézhez kapjam Meik Wiking Lykke c. könyvét, amit a Kossuth kiadó márciusban jelentet meg, és ami remélem minden várakozásomat felülmúlja. Ezen kívül bízom benne, hogy lesz egy norvég verzió is, mert már érdekel, hogy ők mit tudnak, amit nem. Természetesen újabb népek életét fogjuk nyomon követni, hiszen egy remek divat ütötte fel a fejét, és például a japánok Ikigai-ja tartogathat még érdekességeket.


Azon gondolkodtam, hogy vajon nekünk lehetne ilyen könyvünk? Mit tudunk mi, magyarok felmutatni a lángoson és a fröccsön kívül? Remek épületeink és iszonyat szép városaink vannak, az emberek egyre elfogadóbbak és lazábbak, de vajon tényleg elérjük ezt a szintet? Ha másért nem is, de azért fontos elolvasni ezeket a könyveket, mert talán tanulhatunk valamit skandináv társainktól. Én rengeteget kaptam ettől a hármastól, és remélem sikerül beépíteni az életembe egy kis részét, viszont elgondolkodtató végignézni, hogy a mi kis kultúránk mit tud felmutatni. Később biztosan kifejtem.


Viszont ha téged is érdekel mit tudnak a mi drága északi barátaink, akkor megtalálod a Kossuth kiadó oldalán az összes említett olvasmányt. Mindenki döntse el, hogy ki tudja jobban a tutit!


Szép napot!♥


bottom of page