top of page

Ha VelencĂ©ben jĂĄrsz dobd ki a tĂ©rkĂ©ped, Ășgyis elveszel nĂ©gyszer!



Isten a tanĂșm rĂĄ, hogy OlaszorszĂĄg soha Ă©letemben nem vonzott Ă©s ha valaki kĂ©rdezte hova vĂĄgyom leginkĂĄbb, akkor mindig AngliĂĄt vagy az Ă©szaki orszĂĄgokat mondtam volna. Tavaly novemberben azonban ellĂĄtogattunk RĂłmĂĄba (amirƑl ITT olvashatsz), Ă©s azt hiszem akkor ott valami nagyon bekattant nĂĄlam, mert alig vĂĄrtam a következƑ utazĂĄsomat.


Csak egy aprĂł hĂĄttĂ©rsztori az egĂ©szhez. A januĂĄr valahogy nem sikerĂŒlt tĂșl jĂłl, de azt Ă©reztem mĂĄr az elejĂ©tƑl fogva, hogy az Ă©v nehezen indul majd. Mivel tudtam, hogy februĂĄrban utazunk, remĂ©ltem, hogy megad ez a kis idƑ mindent amit csak szerettem volna, segĂ­t majd regenerĂĄlĂłdni, ismĂ©t inspirĂĄltnak lenni, egy kicsit szabadabbĂĄ vĂĄlni. Nos ez tĂ©nyleg megvolt, viszont tovĂĄbbi kĂ©rdĂ©seket vetett fel szĂĄmomra. KezdjĂŒk is a beszĂĄmolĂłt!



Busszal soha többet!


Az utazĂĄs szervezĂ©sĂ©vel Ășgy vagyok, hogy nagyon szeretek jönni-menni, csak ne nekem kelljen kitalĂĄlni mindent. Éppen ezĂ©rt kĂ©nyelmes több napos utakra menni Ășgy, ha mĂĄs szervezi le helyettem, Ă©s nekem csak fel kell ĂŒlnöm valamire Ă©s majd valahol valakikkel eljutunk valahova. Persze ez a fajta kalandozĂĄs rengeteg lemondĂĄssal vagy Ă©ppen tĂșl magas költsĂ©gekkel jĂĄr, Ă©n pedig ha mĂĄr megdolgozom a pĂ©nzemĂ©rt akkor lehet inkĂĄbb több pici dolgot veszek, mint egy hatalmasat. Éppen ezĂ©rt Ășgy döntöttĂŒnk, hogy busszal tesszĂŒk meg ezt a tĂĄvot egy közel negyven fƑs csapattal, ami nyilvĂĄn azt jelentette, hogy velĂŒk kellett töltenem kĂ©t Ă©jszakĂĄt is. Nos, mit mondjak?


Az hagyjĂĄn, hogy alig aludtam, Ă©s amit mĂ©gis azt nem rendesen. Viszont olyan kĂ©nyelmetlen jĂĄrmƱvel mentĂŒnk, ahol rendesen az elƑttem lĂ©vƑ szĂ©k belegyĂłgyult a vĂ©gĂ©re a tĂ©rdembe, pedig nem vagyok olyan magas emberke. VĂ©gig oldalra fordulva ĂŒltem, hogy valahogy ne vĂĄgja szĂ©t a lĂĄbam, Ă©s indokolatlan pĂłzban teljesen elgĂ©mberedve hajtottam ĂĄlomra a fejem. ElƑttem Ă©s mögöttem is olyan pĂĄrocska ĂŒlt, akik irtĂł idegesĂ­tƑen cukik voltak, csak nem a jĂł Ă©rtelemben. Mivel ennyire borzalmas volt az Ășt, megfogadtam, hogy csak repĂŒlƑvel vagyok hajlandĂł megtenni ekkora tĂĄvot. Vagy nagyobb busszal. (Ugye van nagyobb busz?)



ElsƑ pillantásos Velence


MegĂ©rkeztĂŒnk OlaszorszĂĄgba Ă©s azonnal magĂĄvalragadott az a sok ugyanolyan, mĂ©gis annyira nem ,,magyar" hĂĄz a kis pĂĄlmafĂĄikkal, majd szinte KaliforniĂĄra hajazĂł utcĂĄcskĂĄikkal, hogy nem bĂ­rtam levenni a szemem rĂłluk pedig irtĂł ĂĄlmos voltam. MĂĄr a multkori rĂłmai kirĂĄndulĂĄsnĂĄl is csodĂĄlattal nĂ©ztem az idegen kivitelezĂ©seket, de most többször mellbevĂĄgott a dolog. MegĂ©rkeztĂŒnk Punta Sabbioni-ba, ahol indult a hajĂłnk Velence felĂ©, Ă©s az egĂ©sz tĂĄvot a hajĂł orrĂĄban ĂĄllva tettĂŒk meg, ami szĂĄmomra hatalmas Ă©lmĂ©ny volt. Remek idƑt fogtunk ki, Ă­gy a szĂ©l nem volt annyira hideg, mint vĂĄrtam, Ă©s a nap is annyira szĂ©pen sĂŒtött. Hosszas Ășt utĂĄn kikötöttĂŒnk vĂ©gĂŒl, kis idegenvezetĂ©s utĂĄn pedig mindenki elszabadulhatott ahova akart. MĂ©g ilyenkor nem volt akkora tömeg, Ă­gy volt helyĂŒnk a SĂłhajok hĂ­djĂĄban gyönyörködni, majd pedig a Szent MĂĄrk tĂ©ren körbenĂ©zni.


Velence elsƑ pillantĂĄsra pazar Ă©s varĂĄzslatos. Egy igazi kincseskamra, amit bĂĄrmikor kinyitsz, mĂĄs-mĂĄs kincs kerĂŒl elƑ belƑle. Az Ă©pĂŒleteken Ă©rezni azt a gazdagsĂĄgot, ami jellemezte az itt Ă©lƑket, viszont ha beljebb sĂ©tĂĄlunk a kis utcĂĄcskĂĄk Ă©s sikĂĄtorok felĂ©, akkor mĂĄr nem talĂĄlunk ennyi pompĂĄt a hĂĄzak falĂĄn. Ez a kettƑssĂ©g olyan, mintha több aprĂł vĂĄrosbĂłl ĂĄllna ez a viszonylag aprĂł sziget, Ă©s megmondom ƑszintĂ©n, hogy nekem talĂĄn a belsƑ rĂ©sz jobban bejött. Ennek ellenĂ©re a kĂŒlsƑ csiricsĂĄrĂ© hĂ©j is szemet kĂĄprĂĄztatĂł, ezĂ©rt odavoltam minden szegletĂ©Ă©rt.




ElvesztĂŒnk a sikĂĄrotokban


Velence arrĂłl hĂ­res, hogy mivel egy mocsĂĄrra Ă©pĂŒlt az egĂ©sz Ă©s hajĂłkkal lehet megközelĂ­teni, itt nincsenek autĂłk, sem tömegközlekedĂ©si eszközök. Nekem annyira felfoghatatlan Ă©s durva az a lĂĄtvĂĄny, hogy keskeny sikĂĄtorokon keresztĂŒl jut el az ember aprĂł hidakhoz, amik olykor egy bejĂĄrati ajtĂłhoz vezetnek csak. BĂĄrhova mĂ©sz, vĂ­z Ă©s ĂĄtkelƑ fogad. BĂĄrcsak több kĂ©pem lehetne, de most törtĂ©nt meg velem az, hogy annyira lenyƱgözött a lĂĄtvĂĄny, hogy eszembe sem jutott fĂ©nykĂ©peket kĂ©szĂ­teni.


Volt tervem arra, hogy mit hol Ă©s milyen sorrendben nĂ©zzĂŒnk meg, de akik mĂ©g nem ismernek engem, azoknak bemutatkozom. Fanny vagyok, vĂ©gtelenĂŒl suta, Ă©s elfelejtettem letölteni az offline map-ben a tĂ©rkĂ©pĂŒnket, amire azt hittem, hogy mĂĄr rĂ©g megtettem. Szerintetek sikerĂŒlt megcsinĂĄlni? Nem. JĂłl mondta Marietta, hagyjuk magunkat elveszni VelencĂ©ben. Nos, sikerĂŒlt, mondjuk nem direkt, de sikerĂŒlt:DD VĂ©gĂŒl tesĂłm telĂłjĂĄn prĂłbĂĄltuk meg nagyjĂĄbĂłl belƑni azt, amit az Ă©n screenshot-olt kĂ©pemen lĂĄttunk, amit egy Burger King-ben oldottunk meg.


Fontosabb lĂĄtnivalĂłk a nagyobb Ă©pĂŒleteken kĂ­vĂŒl az Aqua Alta könyvesbolt Ă©s könyvtĂĄr volt, ami arrĂłl hĂ­res, hogy könyvekbƑl van kirakva a fal, a lĂ©pcsƑ, meg egyĂ©bkĂ©nt minden. Ezt instĂĄn lĂĄttam utazĂĄs elƑtt, Ă©s abszolĂșt beleszerettem elsƑre, ezĂ©rt hatalmas bakancslistĂĄs cĂ©lpont volt Ă©s baromira szĂ©p Ă©lƑben. A mĂĄsodik a Calle Varasco utcĂĄban talĂĄlhatĂł legkeskenyebb sikĂĄtor, ami valaha lĂ©tezett Ă©s lĂ©tezik VelencĂ©ben. Ezt is sikerĂŒlt megtalĂĄlni, pĂłzoltunk is benne, Ă©s nagyon jĂłpofa, hogy konkrĂ©tan Ă©ppen elfĂ©r benne egy ember. TermĂ©szetesen ha OlaszorszĂĄg, akkor Sephora, ami talĂĄn inkĂĄbb csak mint lĂĄtvĂĄnyossĂĄg Ă©rdekes, mintsem bevĂĄsĂĄrlĂĄs cĂ©ljĂĄbĂłl. Mi nem vagyunk akkora smink ƑrĂŒltek, hogy megvegyĂŒnk egy 40 eurĂłs palettĂĄt, de azĂ©rt jĂł lĂĄtni magyar szemmel is olyan mĂĄrkĂĄkat, amik soha az Ă©letben nem lesznek itthon elĂ©rhetƑek.



Éttermek, olasz pizza, lasagne


Ha OlaszorszĂĄgban jĂĄrsz, akkor biztosan ki akarod majd prĂłbĂĄlni az olasz kajĂĄt. Ezzel mi is szĂĄmoltunk, Ășgyhogy ki is nĂ©ztem egy remek helyet az egyik eldugott sikĂĄtorban a Rialto hĂ­dnĂĄl, viszont ott rengetegen voltak, ezĂ©rt tovĂĄbbsĂ©tĂĄltunk. A Grand Canal partjĂĄn volt egy takaros kis Ă©tterem, ezĂ©rt be is ĂŒltĂŒnk, ott pedig Lasagne-t ettĂŒnk mindketten. Én hatalmas Lasagne ƑrĂŒlt vagyok, de be kell vallanom, hogy a totĂĄl trash Ă©s mƱ Knorr-os poros Lasagne-Ă©rt vagyok oda, Ă­gy az igazi eredeti olasz tĂ©szta nĂĄlam Ă©ppenhogy csak csĂșszott. RĂłmĂĄban ettem elƑször Ă©s valahogy az sokkal jobban bejött, viszont ez a velencei nekem nem volt szerelem elsƑ Ă­zlelĂ©sre.


Mikor mĂĄr közeledett a talĂĄlkozĂĄs idƑpontja, akkor beĂŒltĂŒnk egy mĂĄsik Ă©tterembe közel a SĂłhajok hĂ­djĂĄhoz, ott viszont olasz pizzĂĄt ettĂŒnk Ă©s csak az Ă­ze kedvĂ©Ă©rt, ittam egy Aperol Spritzet. MindkettƑ isteni volt, az Aperol kĂŒlönösen. Én mĂĄr nem igen vagyok kĂ©pben azzal kapcsolatban, hogy milyen az igazi, hamisĂ­thatatlan olasz pizza, de ha ez az, akkor az nagyon Ă­zlett Ă©s ha kell felkutatom Budapestet egy ilyenĂ©rt. MindkĂ©t Ă©tterem ugyan azon az ĂĄrkategĂłriĂĄn tĂĄncolt, itt semmi nem kezdƑdik 10 euro alatt, Ășgyhogy ezzel szĂĄmolni kell.



Velence vs RĂłma battle


Én OlaszorszĂĄgban nem voltam annyit, Ă­gy csak RĂłma benyomĂĄsai maradtak meg bennem. MĂ­g RĂłma egy igazi hatalmas, nyĂŒzsgƑ, monumentĂĄlis vĂĄros, addig Velence egy kis Ă©kszerdoboz. Marietta azt mondta, hogy az utĂłbbin Ă©rezni az igazi olasz habitust, Ă©n viszont ezzel kapcsolatban picit hiĂĄnyĂ©rzettel kĂŒszködöm, mert nekem RĂłma volt AZ igazi Italia. Ennek ellenĂ©re mindkĂ©t hely must have, Ă©s mindkĂ©t hely Ă©letreszĂłlĂł Ă©lmĂ©ny volt.


Velence utcĂĄcskĂĄi, egyszerƱsĂ©ge Ă©s nagyszerƱsĂ©ge, a pompa Ă©s az elegancia, minden annyira jĂłl esett a lelkemnek, Ă©s minden annyira egy mĂĄs vilĂĄgba csöppentett. Én szemĂ©ly szerint sosem voltam nagy utazĂł, hiszen nem tehettem meg Ă©s most is sokat kell dolgoznom egy-egy kiruccanĂĄsĂ©rt, de Ă©ppen ezĂ©rt vĂ©gtelenĂŒl hĂĄlĂĄs vagyok, ha ennyi szĂ©pet lĂĄthatok. Úgyhogy remĂ©lem hamarosan ide is visszanĂ©zhetek.




Fact of tha day


KĂ©pzeljĂ©tek el, Gyöngyi pont egy hĂ©ttel az Ășt elƑtt volt VelencĂ©ben mĂĄs szervezĂ©ssel, Ă©s mondtam neki, hogy rejtsen el egy ĂŒzenetet valahol, mi pedig megkeressĂŒk. Kaptam tĂĄmpontokat merre nĂ©zelƑdjĂŒnk, Ășgyhogy a Rialto-nĂĄl rejtette el egy hĂ­rdetƑ mögött. MegtalĂĄltuk a kis ĂŒzenetet Ă©s innen is ĂŒzennĂ©m, hogy megvolt!:D Egyszer mĂĄr csinĂĄltam ilyen elrejtƑsdit, de akkor a SzabĂł Ervin könyvtĂĄrban hagytam egy papĂ­rkĂĄt, Ă©s kaptam is egyet. Arra a rĂ©gi emlĂ©kre emlĂ©keztetett a mostani, Ă©s jĂł, hogy ezek mindig vissza tudnak jönni, ha az ember nyitott rĂĄ. Úgyhogy Ă©n is tartozom egy cetlivel, de azt majd Budapesten keresheti meg.


Na jolvan, összegezzĂŒnk. Velence fantasztikusan szĂ©p, mĂĄr-mĂĄr kedvem lenne itt Ă©lni Ă©s minden nap elveszni a sikĂĄtorokban, hogy aztĂĄn a sĂĄrga tĂĄblĂĄkat követve elvezessen a Rialto hĂ­dhoz, ahol megint kĂ©tszer eltĂ©vedhetek. Az biztos, hogy egy napon visszatĂ©rek, megmutatom ezt a sok csodĂĄt valakinek, aki ugyan ennyire Ă©rtĂ©keli ezeket az aprĂł kincseket. Addig viszont egyedĂŒl (Ă©s többed magammal) fedezem fel az orszĂĄgokat, vĂ©gtelen hĂĄlĂĄval Ă©s szeretettel tĂ©rek vissza mindig a mi poros kis MagyarorszĂĄgunkra.


Remélem a képek magukért beszélnek, mert én elég összeszedetlen voltam:(


SzĂ©p napot nektek♄


bottom of page